route: heuvelachtig, zo veel mogelijk over geasfalteerde fietspaden en soms over rustige asfaltweggetjes. Per fietsdag wordt ca. 32-68 km afgelegd.
minimum aantal reizigers: 2
aankomst: iedere vrijdag van 2 mei t/m 19 september en tussen 1 mei t/m 21 augustus ook iedere donderdag.
tip: om optimaal te genieten van deze reis gebruikt u het beste een fiets met 24 versnellingen of een e-bike.
Fietsvakantie door vier landen 'tussen de rails' over de Vennbahn
Sinds 2013 is de 125 kilometer lange 'Vennbahn', een van de langste en mooiste tot fietspad omgebouwde spoorlijnen in Europa. Voor de Belgische Oostkantons en de aangrenzende gebieden in Nederland, Luxemburg en Duitsland is dit een mijlpaal in de toeristische geschiedenis. Meer dan een eeuw lang was de 'Vennbahn' de eerbiedwaardige spoorwegverbinding tussen Aken en Ulflingen, zoals vroeger de naam was van Troisvierges, in het noorden van Luxemburg. Op dit voormalige spoortracé geniet u steeds van het landschap van de Eifel en de Ardennen.
Groene Hart van Europa
Door het 'Vennbahn'-fietspad (maximale stijging 2%) te koppelen aan het reeds jarenlang bekende fietstraject, ontwikkeld door de Amsterdamse geograaf Paul Benjaminse, tussen de Nederlandse stad Maastricht en Luxemburg, is een unieke en prachtige 8-daagse rondreis ontstaan door het heuvelachtige landschap van de Ardennen en de Eifel.
De 'Benjaminse' route is 25 jaar geleden ontwikkeld en is sinds die tijd een populaire Noord-Zuid verbinding door de Eifel en de Ardennen. Fietsers vanuit Nederland op weg naar verre bestemmingen als bijvoorbeeld Rome en Barcelona kiezen bij voorkeur deze route vanwege de prachtige fietspaden door het Belgische natuurreservaat 'De Hoge Venen' en de aansluitende rustige weggetjes naar de mooiste plekken in het 'Groene Hart van Europa'. Als een ware ontdekkingsreiziger is Benjaminse er in geslaagd een route te vinden, waarbij de hoogteverschillen zo geleidelijk mogelijk worden overbrugd. Toch zijn er op sommige dagen enkele langere stijgingen en heeft deze prachtige, natuurrijke fietstocht een over het geheel genomen heuvelachtig karakter. Geoefende fietsers zullen echter iedere dag optimaal genieten! Voor belangrijke toeristische en historische hoogtepunten tijdens deze fietsreis staan de steden Maastricht en Aken garant.
Benieuwd naar een korte video impressie over de Vennbahn: klik dan hier.
Dag 1
Heenreis
Op eigen gelegenheid reist u naar Maastricht*, de oudste stad van Nederland. Dit is het startpunt van uw fietsvakantie door Nederland, België, Luxemburg en Duitsland.
* Wanneer er geen beschikbaarheid meer is in Maastricht vertrekt u vanuit 's-Gravenvoeren. U kunt dan een heerlijke wandeling maken door de Voerstreek.
Dag 2
Maastricht - Eupen (ca. 45 of 60 km/4 of 5 uur)
Na vertrek uit Maastricht staat u al snel in België. Via ’s-Gravenvoeren, Hombourg en het voormalige dwergstaatje Moresnet naar Raeren, waar in een burcht een pottenbakkersmuseum is gevestigd. Daarna fietst u op uw gemak door naar Eupen. Start u in ’s-Gravenvoeren, dan is de route vandaag ca. 15 km korter (totaal 45 km).
Dag 3
Eupen - Sankt Vith (ca. 60 of 70 km/5 of 6 uur)
Vandaag staat er een lange route op het programma, maar u fietst weg van het gemotoriseerde verkeer wat de route extra aantrekkelijk maakt. Door de unieke natuur van de Hoge Venen 'klimt' u geleidelijk naar een hoogte van 660 meter. In Kalterherberg pakt u de Vennbahn op, die u door de heide van Natuurpark Hoge Venen-Eifel leidt. Voorbij het goed bewaard gebleven stationsgebouw van Sourbrodt baant de Vennbahn zich een weg tussen het meer van Robertville en het meer van Bütgenbach naar Waimes. De overnachting staat gepland in Sankt Vith.
Dag 4
Sankt Vith - Clervaux (ca. 32 of 56 km/3 of 5 uur)
Na het ontbijt pakt u de Vennbahn op in Sankt Vith. Op weg naar Luxemburg zijn, evenals gisteren, riviertjes en beekjes in groten getale aanwezig. Ongemerkt steekt u de grens met Duitsland over, om na enkele kilometers weer België binnen te fietsen. Hier verschijnt plots de fraai gelegen kapel van Weweler boven op de Ourberg. Een bezoek aan de nabijgelegen burchtruïne van Reuland is een stop meer dan waard. Even verderop wordt de grens met Luxemburg gepasseerd en Troisvierges bereikt, wat tevens het einde van de Vennbahn is. Hier heeft u de keuze: met een treintje verder naar Clervaux of via een schitterende route op de fiets naar dit eindpunt van vandaag. Wél met een paar maal 'bergop', maar dus ook een paar fijne afdalingen.
Dag 5
Clervaux - Bütgenbach (ca. 66 km/6 uur)
U fietst vandaag via het drielandenpunt Luxemburg-België-Duitsland, nabij het plaatsje Ouren. Vandaar door het dal van het riviertje de Our terug in noordelijke richting langs o.a. Schönberg. Het is een prachtige route. Vanuit het Ourdal klimt de route dan weer naar een hoogte van ca. 600 meter en is het laatste deel van het heuvelachtige traject naar Bütgenbach rijk aan panorama's.
Dag 6
Bütgenbach - Aken (ca. 68 km/6 uur)
Even rustig aan met een ontspannen tocht voor de boeg. U fietst via en over de stuwdam van Robertville, verder via de Hoge Venen naar Kalterherberg en het eifelstadje Monschau. Vervolg de route bergaf naar de domstad Aken.
Dag 7
Aken - Maastricht / ’s Gravenvoeren (ca. 38 of 51 km/4 of 5 uur)
Vanaf Aken rijdt u weer terug richting Nederland. Vanaf Lemiers volgt u de LF13 door het prachtige Zuid-Limburgse heuvellandschap naar Maastricht of 's Gravenvoeren.
Dag(en) | Plaats | Hotel | Prijzen verlengingsnacht** |
Dag 1 & 7 | Maastricht of 's-Gravenvoeren | NH Hotel Maastricht of Hotel Blanckthys 's-Gravenvoeren | |
Dag 2 | Eupen of Eynatten | Kloster Heidberg in Eupen of Hotel Tychon in Eynatten | |
Dag 3 | Sankt Vith | Hotel Pip Margraff of Hotel Steineweiher | |
Dag 4 | Clervaux | Hotel Koener of Chateau d'Urspelt | |
Dag 5 | Bütgenbach | Hotel Bütgenbacher Hof /Landleben of Hotel Eiffelland | |
Dag 6 | Aken | Mercure Hotel Aachen Europaplatz |
Mooie tocht, goed georganiseerd, echter mag er nog eens goed gekeken worden naar de drink-/eetgelegenheden onderweg die jullie aanbevelen. Nagenoeg alles was dicht en bij 70 km fietsen is dit erg vervelend. Gelukkig hadden we zelf wel iets bij ons, maar te weinig voor de gehele tocht. Het Mercure hotel in Aachen was ver beneden de maat, zeker het eten/ontbijt, in verhouding tot de andere fijne hotels👍🏻 We hebben genoten van een heerlijke week, dit zijn wat aandachtspuntjes!
anoniem, reisperiode augustus 2024Route is te zwaar voor mensen met een normale E-bike. Hellingen van 15% stijging. Extra zwaar door extreme temperatuur.
JAMA Gubbels, reisperiode augustus 2024We hadden de eerste avond pech wel koffers maar geen kamer gelukkig heeft de hoteleigenaar het goed opgelost ze hadden zelf nog een logeerkamer met douche en daar hebben we gebruik van mogen maken kwam het toch nog goed! en de eerste dag een wegomleiding met onduidelijke wegwijziging om weer bij het juiste knooppunt te komen is wel gelukt maar is jammer vooral voor de eerste dag!
anoniem, reisperiode juni 2024anoniem, reisperiode mei 2024
Goed te doen. Ook voor 80 plussers op e-bike. Hotel overnachtingen rond maar liefst € 150 voor passanten. Prima hotels derhalve, alleen jammer dat de meeste hotels geen airco hadden. Ontbijt varieert van voldoende tot luilekkerland.
Albert Koerts, reisperiode september 2023anoniem, reisperiode augustus 2023
Onze reis was beslist een natuurreis. Veel groen en weinig bebouwing. De binnenkomst in Aken was bijna overweldigend. Zoveel reuring en geluid plotseling. De uitgebreide routebeschrijvingen zorgen ervoor dat we redelijk makkelijk op de plek van bestemming komen en tussendoor ontspannen kunnen fietsen. De hotels zijn goed tot heel goed. De ontbijtmogelijkheden ook. De diners beetje afhankelijk van de lokale chef-kok. Sommige hotels serveren geweldige maaltijden. Nog niet alle hotels zijn ingespeeld op grote groepen e-bikers die hun fiets veilig willen stallen. Wordt ter plekke wel opgelost door de fietsers zelf . Bij weinig lichtnetaansluitingen op de hotelkamer is het wel een dingetje om de accu's geladen te krijgen wanneer er ook nog telefoons en lampen aan 'de stroom' moeten. Hiervoor zou een centraal punt in het hotel een goede oplossing zijn. Niet gekoppeld aan de de plek voor de fietsen want die is dus te snel vol.
Marjo Hendrix, reisperiode september 2022Een vakantie met prachtige routes, waarbij ook pittige klimmetjes en afdalingen regelmatig voorkomen op het moment dat je niet op de vennbahn fietst. We hebben genoten. In Aken en Maastricht wel “massa”-hotels, maar de overige hotels waren behoorlijk luxe en ook het eten was voortreffelijk. Enige conditie is wel vereist, ook met een elektrische fiets (als je in Nederland grotendeels in de laagste ondersteuning rijdt en bij een tour van 60 km. nog ruim voldoende accu overhoudt is het prima te doen). Wel jammer dat op een dag zowel Monschau als Aken wordt aangedaan. Wat ons betreft had hiervoor de vakantie nog wel een dag langer gemogen. De routes zijn prima te volgen op papier. Alleen misten we nog een digitale versie.
anoniem, reisperiode juli 2022Een prachtige route, bijzonder van genoten, met op een na zeer goede hotels. Het eerste en laatste (zelfde) hotel was niet voldoende van kwaliteit. Van de Vennbahn af zijn er echt zeer pittige klimmetjes en dalingen, daar hadden wij het met onze electrische fietsen met trommelremmen toch soms wel moeilijk mee. Routebeschrijving is te ingewikkeld en jammer genoeg niet van te voren opgestuurd om je wat te kunnen voorbereiden.
anoniem, reisperiode juli 2022De reis is te zwaar voor 65+ met E-bike, verder een hotel Mercure te Aken ver onder de maat van *** zowel eten als slapen De routebeschrijving is niet handelbaar in boekvorm. De 4e etappe veel te zwaar. Het NH hotel te Maastricht super ontbijt maar de bar en restaurant gesloten de ontzorging van de gasten is hier absoluut niet van toepassing
anoniem, reisperiode juli 2022Leuke. pittige fietsreis. Geniet van de E-bike. Soms echt wel nodig.
anoniem, reisperiode juli 2022Geweldige mooie fietsvakantie, mooie route's, voortreffelijke hotels. Goed om te doen met E bike, maar neem voor de zekerheid oplader mee voor onderweg.
Jan Habraken, reisperiode augustus 2021