Alpe Adria fietsroute

Wij van Aktiva Tours sprongen, toen het zonnetje nog volop scheen, voor u op de fiets om de Alpe Adria Fietsroute te verkennen. Een route die het beste van Oostenrijk en Italië combineert. Dankzij oude spoortracés en nieuwe trajecten is de fietsdroom om de Alpen te trotseren voor velen nu binnen handbereik. Een unieke fietsbeleving boordevol spectaculaire bergzichten, sfeervolle stadjes een culinaire lekkernijen.

Over de Alpe-Adria Radweg route

Voor we beginnen met fun, eerst de facts. Aan de hand van feitjes en weetjes fietsen we figuurlijk door de Alpe Adria fietsroute heen.

Route: de Ciclovia Alpe Adria Radweg zoals deze fietsroute officieel heet, telt in totaal 415 kilometer. De route is geheel bewegwijzerd door middel van bordjes en is officieel opgedeeld in 8 etappes. Gemiddeld fietst u zo’n 50 kilometer per dag. De langste dagroute is zo’n 60 km.

Waar: tussen de Alpen en de Adriatische zee fietst u door de Oostenrijkse deelstaten Salzburg en Karinthië en de noordoostelijke Italiaanse regio Fruili-Venezia Giulia.

Highlights onderweg:

• het drielandenpunt Oostenrijk/Italië/Slovenië;
  • Friuli-hoofdstad Udine;
  • het UNESCO Werelderfgoed van Aquileia;
  • Grado met zijn lagune en zandstranden.

Fietsniveau: we hebben de Adria Alpe fietsroute ingedeeld in fietsniveau 2 van 3. Een groot deel van de route is vlak of dalend, maar zo nu en dan moet er geklommen worden. Wanneer een traject tóch te zwaar blijkt, dan is het fijn te weten dat een bushalte of treinstation nooit ver weg is (en uiteraard mag de fiets altijd voor weinig geld mee).

Wanneer: de beste periode om de Adria Alpe radweg route te fietsen is tussen juni en september.

De avontuurlijke Alpe-Adria fietsroute

Het fietsavontuur gaat van start. En of we er zin in hebben. Om lekker veel tijd in Salzburg te kunnen spenderen, hebben we een tussenovernachting in Zuid-Duitsland geboekt.

Op ontdekking door Salzburg

Prachtig en sfeervol, dat is Salzburg. Wist u dat hier de film ‘The Sound of Music’ is opgenomen? In de tuinen van Slot Mirabel wandelt u het decor van deze film binnen. Ook het statige gebouw Residenz midden in de stad zult u vast uit de film herkennen.

Wij kiezen ervoor om (als voorproefje op de vakantie) de stad per fiets te verkennen. Het blijkt een goede keuze, want Salzburg kent veel vrij liggende fietspaden, waardoor we de stad veilig en relaxt kunnen bekijken. ’s Avonds duiken we nog even de stad in voor een hapje en een streekbiertje op het Mozartplatz.

Etappe 1: van Salzburg naar Bischofshofen/St. Johann im Pongau (ca. 53 km)

Tijdens de eerste etappe blijkt de Salzach onze leidraad. Eerst nog rustig kabbelend, maar na de oude Keltische stad Hallein wordt de rivier wat smaller en woester. Bij Golling zetten we de fiets even aan de kant voor een kijkje bij de Gollinger waterval. Een goed verborgen hoogtepunt, want hoewel we het water al van verre horen kletteren, zien we de waterval pas als we er vlakbij zijn.

Eenmaal weer op de fiets passeren we na een korte klim Salzachöfen, waar de rivier indrukwekkend door de rotsen van het Tennengebergte snijdt. Het laatste traject voert ons door een smalle kloof naar het fraai gelegen middeleeuwse kasteel Hohenwerfen. Hierna wordt de vallei breder en bereiken we Bischofshofen, waar we in een sfeervolle accommodatie nagenieten van onze eerste etappe over de Alpe Adria Fietsroute.

Etappe 2: van Bischofshofen/St. Johann im Pongau naar Mallnitz (ca. 53 km)

Ja, we zijn in Oostenrijk! We voelen, proeven en beleven het aan alles. De frisse berglucht, de spectaculaire vergezichten… én onze kuiten die we vandaag zo nu en dan extra moeten aanzetten. Maar, wees gerust, echt steil is het nergens. In kuuroord Bad Gastein lunchen we met een typische Kaiserschmarrn voordat we per trein de Alpen oversteken naar Mallnitz (het ticket is bij Aktiva Tours inclusief!).

Etappe 3: van Mallnitz naar Sachsenburg/Spittal (ca. 30 / 40 km)

Gisteren zijn we ongemerkt met de trein de streekgrens naar Karinthië overgestoken. Dit is een van de belangrijkste toeristische regio’s van Oostenrijk en bekend om zijn indrukwekkende bergreuzen. Na het klimwerk van gisteren is het lekker dat we vandaag flink veel dalen.

Stevig in het zadel dalen we af naar het pasteldorpje Obervellach aan de Möll. We pikken hier de Möll Radweg op en fietsen onder een warm zonnetje naar Spittal met zijn melkwitte renaissancekasteel Schloss Porcia. Tijd voor een Kaffee mit Apfelstrudel!

Etappe 4: van Saschenburg/Spittal naar Villach (ca. 40 / 50 km)

Na een stevig ontbijt ligt een niet al te lange route van zo’n 40 kilometer voor onze wielen. Na de Salzach en de Möll worden we vandaag door de Drau op onze route vergezeld. We fietsen stroomafwaarts, wat het fijne voordeel heeft dat het pad vlak tot dalend is. Wat opvalt is de stilte die we op dit traject ervaren. Tussen bloeiende alpenweiden fietsen we links en rechts van de rivier naar Villach.

Dat we ons steeds meer in de buurt van Italië bevinden, merken we al bij het binnenfietsen van kleurrijke stadje. Het oude stadshart is gevuld met gezellige terrassen en ondanks dat het nog niet zo laat is, trakteren we onszelf op een ijskoude Villacher Märzen. Ergens op de wereld is het 5 uur, toch?

Etappe 5: van Villach naar Tarvisio/Camporosso (ca. 37 / 40 km)

We zijn enigszins verbaasd dat er deze vrijdag weer een korte etappe op de planning staat. Maar al snel komen we er achter wat de reden is van deze korte dagetappe: er moet geklommen worden.  We trekken de Julische Alpen in waar we Oostenrijk achter ons laten en Italië begroeten. Het laatste gedeelte van de etappe naar Italiaanse grensstad Tarvisio mag bijzonder worden genoemd; we fietsen hier namelijk over een voormalige spoortracé.

Etappe 6: van Tarvisio/Camporosso naar Moggio Udinese/Venzone (ca. 50 / 60 km)

Of het de mooiste is durven we niet met zekerheid te zeggen, maar het is in ieder geval één van de meest unieke fietsdagen van deze vakantie. Dit komt omdat het pad waar we grotendeels over fietsen vroeger een oud spoortraject was. Waar hier vroeger treinen door de bergen boemelde, trekken vandaag fietsliefhebbers van de bergen richting de zee. Het pad is niet breed, dus vaak fietsen we achter elkaar om tegemoetkomende fietsers ook de ruimte te geven.

Natuurlijk zijn de bergreuzen links en rechts de hoofdrolspelers tijdens deze tocht. Maar als we ’s avonds achter een bord overheerlijke pasta terugblikken op de dag, hebben we het net zo vaak over die eindeloos lijkende bergtunnels, de roestige fietsbruggen, de verlaten stationnetjes en het sfeervolle Italiaanse centrum van Venzone. Én die kudde schapen die besloot om ons een eindje te vergezellen…

Etappe 7: van Moggio Udinese/Venzone naar Udine (ca. 50 / 60 km)

Nu we alweer de voorlaatste etappe van de Alpe Adria route fietsen, nemen we voorzichtig afscheid van de besneeuwde Alpentoppen. We zien het landschap met de kilometer veranderen. Rotspartijen maken plaats voor appel- en wijngaarden en zonnebloemvelden.

Wat wel hetzelfde blijft is de gezellige sfeer die in de dorpen en stadjes onderweg heerst. Het is jammer dat de tijd in Udine relatief kort is, want van dit kunstpareltje hadden we nog veel meer willen zien. Na een kijkje op het Piazza della Libertà strijken we neer in een typisch Italiaanse trattoria aan het oergezellige Piazza Giacomo Matteotti.

Etappe 8: van Udine naar Grado (ca. 60 km)

Ciao Udine! We komen hier vast nog eens terug, maar verlaten de stad nu aan de zuidkant en fietsen richting zee. Het duurt natuurlijk nog even voor we er zijn, maar in gedachte kunnen we de zilte zeelucht al haast ruiken. We fietsen over geasfalteerde en verharde paden (dat is overigens de hele week al zo) door het stille Pradamano naar het ommuurde vestingstadje Palmanova. Even de beentjes strekken en dan weer, hup op de fiets.

We hebben gelezen dat in de basiliek van Aquileia een fantastische mozaïeken vloer ligt. Dus besluiten we daar een kijkje te nemen en de inwendige mens versterken met een lunch in het centrum. Via een dam in de lagune bereiken we ons einddoel van deze fietsvakantie: de populaire badplaats Grado.

Relaxen aan de Adriatische Zee

We vonden het fietsen over de Alpe Adria Fietsroute echt fantastisch. Maar nu een dagje bijkomen is stiekem ook wel lekker. En daarvoor zijn we in Grado (door de Italianen ook wel het ‘eiland van de zon’ genoemd) aan het juiste adres. We rollen een handdoek uit op het goudgele zand van het Spaggia Tenuta Primero strand en nemen een duik in de Adriatische Zee. Morgen rijden we weer terug naar Nederland. En onderweg, pakken we ons fietsboekje op schoot. Want dit moeten we veel vaker doen!

Boek uw fietsvakantie Alpe-Adria bij Aktiva Tours

Staat u te popelen om de Alpen te trotseren en deze zomer een uniek fietsavontuur te beleven? Dan is de Alpe Adria fietsroute de perfecte keuze voor u. Met speciaal voor fietsers aangelegde trajecten, de combinatie van bergen en zee én het gemak van bagagevervoer, gaat u met Aktiva Tours een heerlijke, onbezorgde vakantie tegemoet.

We hebben voor u een drietal reizen in het teken van de Alpe Adria Fietsroute in petto, namelijk:

Benieuwd naar onze andere fietsvakanties door Oostenrijk, Italië of een ander mooi stukje Europa? Bekijk dan ons complete aanbod fietsvakanties.

Heeft u nog vragen over de Alpe Adria Fietsroute of wilt u wat meer weten over één van onze andere reizen? Onze medewerkers staan voor u klaar! Bel ons op +31 (0)88 633 20 60 of stuur en e-mail naar info@aktivatours.nl. Op onze contactpagina vindt u onze openingstijden.

Ervaringen van reizigers

Reizigers beoordelen ons gemiddeld met een:
9,3

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke week onze digitale nieuwsbrief met reistips en weetjes!